Wednesday, May 23, 2007

Chicken Bi Bim Bap, fristil

För att hålla bättre koll på familjens ekonomi har jag som ambition att från och med nu gradera mina köp enligt en stigande skala som sträcker sig från Transaktion (salt, mjölk, tomat på burk), Inköp (hel kyckling, låda jordgubbar), Investering (stor klabbe parmesan, olivolja av bättre sort) samt Vansinnesdåd (allt du kan köpa på Rivalbageriet). Tanken är att försöka minimera antalet Vansinnesdåd per Transaktion och på så vis spara tiotusentals kronor.



3 portioner ris, helst japanskt rundkornigt
3 ägg (eller ett per person)
2 kycklingfiléér
1 avokado
härva kimchi eller vanlig surkål (kan uteslutas)
ca 1 dl valfria pickles
1/2 knippe rädisor
cashewnötter

färdig Bi Bim Bapsås
eller
3 tsk piri-piri på flaska (se asienlivs)
snabb skvätt risvinäger
1 pressad lime
1 tsk Hoisin-sås eller 1 tsk socker
ev en liten klyfta finhackad vitlök
2 msk vatten

Eftersom Bi Bim Bap är koreanernas motsvarighet till vår pyttipanna anser jag att man kan blanda i lite vad som helst. Enda regeln man möjligtvis kanske skall hålla sig till är att satsa på grönsaker som är lite krispiga till sin karaktär. Egentligen skall man nog marinera kött och grönsaker, men det har i alla fall inte jag tid med.

Koka riset enligt anvisningen på förpackningen. Skär rent kycklingfiléerna från eventuella tråkigheter och stek ca 1 minut på båda sidor i lite olja. Vill du ha snygg färg på kycklingen så kan du pensla köttet med lite kinesisk soja innan stekning. Placera därefter på plåt eller i ugnsfast form och stek klart i ugn på 200°C, knappt 15 minuter. Ta ut, täck med aluminiumfolie eller bakplåtspapper, lägg över en kökshanduk eller något annat som isolerar bra och låt vila minst 15 minuter så att köttsaften hinner sprida sig och göra kycklingen saftig.

Riv eller skiva rädisorna. Krama vinägern ur surkålen (om du inte använder kimchi alltså) och skvätt över lite pressad lime. Skiva avokadon. Rosta nötterna i torr panna. Stek äggen på båda sidor. Blanda ingredienserna till såsen. Skiva kycklingfiléerna. Skeda upp ris i skålar, arrangera kött, ägg, grönsaker och nötter ovanpå och häll över såsen.

7 comments:

Fredo said...

Suveränt. Jag trodde inte att jag behövde ytterligare en matblogg med recept. Men det gjorde jag. Silverfisken brukar förpacka dem på ett intressant sätt genom att sätta antingen ”hångel” eller ”knull” framför maträtten.

Karin said...

Jag har funderat på en sak: de dagar vi inte får smarriga/avancerade/lyxiga recept att dregla över, vad äter hon då om jag får lov att fråga? Blir det falukorv och snabbmakaroner som bland oss andra dödliga?
Det måste finnas en spricka i fasaden, annars gråter jag lite (och skäms över den återkommande smörgåsdieten)

Tack för inspirationen, i alla fall !

/Karin

Lotta Lundgren said...

Haha. Blodpudding med lingon och rivna morötter. Spaghetti med tomatsås. Kycklingbuljong med äggnudlar och grön wook-mix (djupfryst, Coop). Kelda sparrissoppa med matvete och bacon. Korv och mos. Korv och surkål. Blandad sallad med penne, feta och oliver. Omelett med lök, ost och skinka. Skåptömmartapas (allt i kylen som fortfarande inte passerat bäst-före-datum arrangerade i små högar på fat).
Det går snabbt och det går att äta. Men det är kanske inget att skriva hem om.

Vad ni också slipper läsa om är mina misslyckanden. I söndags gjorde jag jordärskocksfylld ravioli i en tunn sås med ädelost och vitt vin och ostronskivling som jag grillat med tryffelolja. Samt smörstekt spenat. Jättemycket pyssel med den rätten. Och så blev den inte ens speciellt god. Mycket bittert.

emi guner said...

Mä!
misslyckanden är det mest intressanta. och som sagt, det gör dig mer mänsklig.
dela med dig.

Lotta Lundgren said...

Men omänsklig är ju ett av mina kärnvärden! Dessutom gillar ni robot-grejen. Det är därför ni kommer hit och kommer tillbaka.

elisabeth said...
This comment has been removed by the author.
elisabeth said...
This comment has been removed by the author.