Saturday, May 19, 2007

Ratatouille med getost och oliver

Den här rätten drar du ihop på knappt tio minuter med en unge på armen samtidigt som du snabbstädar lägenheten, läser ledaren i DN, ringer mäklaren, bukandas, plockar ur diskmaskinen, bokar om lunchen nästa tisdag, arrangerar konstfulla stilleben, kommer på vad du skulle sagt till den där otrevliga människan på Rivalbageriet, stickar klart den där halsduken, okej kanske inte stickar klart den där halsduken, men strunt i den, det är ändå snart juni. Mat kan inte bli enklare än såhär. Inte så mycket godare heller. Servera med stark korv eller grillad kyckling.



1 liten aubergine
1 rödlök
1 röd paprika
ca 15 körsbärstomater, gärna gula och röda
1 skiva chèvre
näve goda oliver
1 citron
1 tsk socker
1 nypa torkade örtkryddor

Klyv körsbärstomaterna och skär ner övriga grönsaker i grova bitar. Slå en skvätt olivolja i en gryta och häv i lök, paprika och aubergine. När de börjar mjukna, tillsätt saften av den pressade citronen och socker. Tillsätt tomaterna och smaka upp med örtkryddor, flingsalt och nymalen svartpeppar. Tillsätt oliver och smulad chèvre precis före servering.

6 comments:

Anton said...

Ooohh, nice! Vad rekommenderar du oss vegetarianer att äta till? Halloumi?

Lotta Lundgren said...

Kanske inte halloumi eftersom det är ost i. Sojakorv finns ju men jag vill minnas att det är lite mesig i smaken. Quorn skulle kunna funka. Fast jag skulle nog helst vilja ha grillad portabellasvamp till. Pensla hattarna med olivolja och strö på flingsalt. Grilla i ugn på 175°C ca 20 minuter.

Anton said...

Sweet! Nu vet jag vad jag ska bjuda min flickvän på ikväll!
Tackar.

Finn said...

Hej! Tack för jätte bra och inspirerande blogg. Jag gjorde thai biffsalladen igår kväll! YUMMY! Hade bara kinesisk soya hemma men en av mina två flaskor hade mindre vete i så jag använde den istället för japansk. Maken tycker ej om röd lök så den ersattes av röd paprika. Gott gott!! Serverades över spenat tagliatelle. Absolute keeper! Hälsningar från LA! /Louise

Lotta Lundgren said...

Hej LA! Vilken genial utveckling av biffsalladen. Tack!

Efwa said...

Det här verkar supergott! Måste testas.
/Efwa