Wednesday, May 9, 2007

Fräscha kebaben med balsamicokyckling

Jag har aldrig ätit kebab. Det är något med den där blanka, roterande stolpen av pressat kött som fått mig att tappa modet. När jag nu sitter och funderar på det här med kebab så slår det mig – flisar dom inte av kebabslamsorna med en sorts korta svärd? För det är i sådant fall en väldigt elegant detalj i sammanhanget. Allt för lite mat tillreds med hjälp av svärd. Om jag en gång öppnar restaurang skall vi bara laga mat med svärd. Minsta vitlöksklyfta skall hackas med sabel och värja. Nej, nu berättar jag inte mer. Den här affärsidén kan vara värd miljoner.



6 pita-bröd
2 kycklingfiléer
1 kruka trevlig sallad
valfria grönsaker, t ex paprika, tomat, avokado, rödlök eller gurka
kanske några feferoni
stor klick matlagningsyoghurt
bit stark ost
hutt balsamvinäger

Skär bort allt elände från kycklingen och skiva köttet i långa, tunna skivor. Slå en hutt olivolja i en stekpanna och stek snabbt kycklingen på båda sidor. Häll mot slutet på en skvätt balsamvinäger, salta, peppra och dra ner värmen till lägsta tjofräs.

Riv eller smula osten och blanda med matlagningsyoghurt. Värm pita-bröden i ugnen tills de sväller upp. Ta ut och fyll med kyckling, grönsaker, sallad och yoghurtsåsen.

Jag vet att det här var ett ganska ospännande recept men man kan inte käka spännande jämt. Det gäller mig och det gäller dig.

3 comments:

Ms Garbo said...

Du får åka hem till kärleken min och testa det där med svärd. Han har nämligen ett, som vi dessutom testat till lökhackning (INTE helt praktiskt men fullt möjligt). Det är vasst som sjutton - antagligen skulle det gå att använda som rakknv också, om man ville testa det.

Klicka på länken så får du se en bild på den sortens svärd han har...

God jakt! ;)

Ms Garbo said...

Ja, så var det ju länken också...

Sjukt vackra vassa svärd

Lotta Lundgren said...

Hahaha! Titta så fint. Hälsa.