Sunday, June 3, 2007

Thailändsk gurksallad med grillad kyckling

Hans Gedda är en av Sveriges genom tiderna mest respekterade fotografer. En typisk Gedda-fotografering lär gå till som så att mannen med det matiga efternamnet ställer upp kameran, justerar ljuset och trycker av en gång eller två, varefter han förklarar att han är nöjd och att bilden man eftersträvar nu finns på film och att vidare knäppande är slöseri med samliga inblandades tid. Därefter packar han ihop och går. Tyvärr är det inte Hans Gedda som fotograferat dagens rätt. Det är jag och jag hann ta exakt en (1) bild innan min kamera stängde ner och uppfordrande meddelade att batteriet laddats ur. Vad jag försöker säga är att bilden nedan som ser ut som några skivor kyckling ovanpå Findus frysta ärtor och morötter tillsammans med en skål sockervadd, inte alls representerar verkligheten på ett rättvisande sätt.



2 kycklingfiléer
1 gurka
1 kruka koriander
1 gul lök
1 papaya (kan uteslutas)
1/2 citron
1/2 dl thailändsk fisksås
1 spansk peppar, mellanstark
1 vitlöksklyftor
1 tsk socker

Klyv, kärna ur och skiva gurkan fint. Gör detsamma med papayan. Skala och skiva löken så tunt du bara kan. Hacka koriandern grovt och blanda med gurka, lök och papaya.

Finhacka vitlök och chili (jag har börjat trä på plastpåsar på händerna innan jag tar mig an chilin så slipper man ha lethal fingertoppar i evigheter efteråt). Blanda med pressad citron och fisksås och rör noga tills allt socker löst sig. Slå över salladen och låt stå och dra.

Skär bort allt tråkelitråk från kycklingfiléerna. Godast är förstår att slänga köttet på grillen, men har du inte haft grillpremiär hemma än så gör det bra att pensla en grillpanna med lite olja, hetta upp och lägga på filéerna tills de får snygga grillräder och köra klart dem i ugn på 200°C, ca 10 minuter.

Servera med kokt ris.

No comments: