Sunday, May 6, 2007

Spaghetti med grillade salsiccias

Idag vill jag att du lägger en ny punkt till din lista över "100 saker att göra innan jag dör". Det är punkten Äta Fänkålskryddad Salsiccias från Cajsa Varg. Jag inser naturligtvis precis hur förmätet det är att hänvisa människor till en matbutik i Stockholm när ni som läser gör det från så skilda platser som Kalix, Barcelona, Göteborg, Luleå, Mycklebost, Sundsvall, Los Angeles, Vaasa, Dundee, Anundsböle, Bredåker, Glommen, 28 de Septiembre, Sydney, Beijing, Boca del Rio, Mölndal, Oppengaard och så vidare, men observera att det räcker om ni fixar korven innan ni dör. Och dit är det långt så bra som ni äter.



1 sats minimalistisk tomatsås
1/2 kilo fänkålskryddad salsiccias
näve oliver

Den salsiccias jag syftar på är en italiensk handstoppad korv med stor smak av välsaltat fläsk, lardo och fänkålens nästan lakritsliknande ton. Det här är korv på liv och död, och troligtvis det största hot mot vegetarianismen som passerat genom en svensk dagligvarubutik. Kort sagt en unforgettable korv som också kostar därefter, närmare bestämt 299 kr kilot.

Lägg inte kylskåpskalla korvar i grillpannan. Låt dem istället ligga framme ett par timmar i rumstemperatur. Pensla en grillpanna med bara en aning olja och låt bli varm. Klipp isär korvarna, pricka med sticka och ta bort snören. Lägg i pannan och stek länge på medelvarm temperatur – minst 10 minuter på varje sida.

Servera med nykokt pasta, tomatsås, eventuellt några oliver samt en bättre chianti.

5 comments:

Johanna said...

Hej!
Har nyss hittat dig, och ååååååh vad du orkar tänka ut god mat! Vi önskar oss absolut en sån hemmafru, hur nu det ska gå till, och annars åtminstone en mataffär i närheten, så man kan impulsköpa ingredienser, men nåväl! Ikväll ska vi i alla fall för egen maskin laga det sushiinspirerade laxen fast utan wasabi, för vi har ingen, och sonen skulle nog inte gilla det heller. Det bästa är att din mat liknar sånt vi ofta lagar, fast roligare och godare! Då känns det ganska lätt att testa ju, så jag känner mig förväntansfull! De där små stekta fiskkakorna med soppan lät ju också jättejättegoda! Kommer snart igen!

Lotta Lundgren said...

Tillsammans skall vi bli godare och roligare än någonsin. Fiskkakorna med soppan är ett av bloggens absolut bästa recept. Synd med wasabin – men jag hoppas att det blir bra ändå. Välkommen och välkommen tillbaka!

Lina Lundgren said...

Tack för maten, Lotta! Glädjande nog finns exakt samma goda korv även hos italienaren i Saluhallen i Göteborg.

Lotta Lundgren said...

Grattis Göteborg, som Dressman skulle ha sagt!

Bogey said...

Vad synd att jag inte läste det här inlägget i förra veckan. Då hade jag kunnat passa på när jag var i Stockholm, och just på söder, t o m på Renstiernas gata. Attans. Det får bli nästa gång. Livet är inte slut än.
Tack för en trevlig blogg.Det värsta med att läsa matbloggar är att man blir så hungrig. Det är mer än en timme till lunch.