Wednesday, November 28, 2007

På allmän begäran

Aldrig hade jag kunnat ana att rotselleri skulle väcka så starka känslor. Jag känner mig därför manad att publicera ytterligare en bild på denna våldsamt populära rotfrukt (ej rova). Man brukar ju säga att "bra tv" uppstår när människor visar alldeles för mycket känslor. Själv anser jag att så kallad "bra matblogg" uppstår när människor möts i gemensam kamp för en rotfrukts upprättelse. Det har varit mäktigt att vara med om detta.

Idag gör jag paella. Vad tror ni om saffran, fänkål och citrongräs?

7 comments:

Jessica said...

Men rotselleri har väl alltid räknats som rotfrukt rotfrukt snarare än rova. Om jag i nte minns helt galet så räknas rovor till kålsläktet, brassica.

Jessica said...

oops, läs underligande inlägg först...

Översättarhelena said...

Något av det bästa man kan göra av rotselleri är annars fransk céleri-remoulade. Det skulle man kunna äta till förrätt varje dag ungefär.

Lotta Lundgren said...

Hur gör man en sådan?

Översättarhelena said...

Man skär sellerin i tändsticksstrimlor ("julienne"), kokar dem i en minut och spolar av dem med kallt vatten. Sedan blandar man ihop lite majonnäs med dijonsenap och salt (jag brukar även ta lite lättcremefraiche) och blandar ner selleristrimlorna. En liter selleristrimlor till cirka 1½ dl majonnäsblandning. Mycket enkelt!

Oskar said...

Låter mycket mycket gott!

Oskar said...
This comment has been removed by the author.