Sunday, January 6, 2008

Spaghetti med spenat och gorgonzola

Du: Det känns som om vi ätit mindre grönsaker senaste tiden.
Jag: Vad menar du med det?
Du: Jaa, det har ju varit jul och då äter man inte så mycket grönt.
Jag: Du tycker att jag lagar näringsfattig mat?
Du: Nej, nej, absolut inte! Jag bara...
Jag: Det får vi verkligen göra någonting åt i sådant fall.
Du: Älskling, jag sa ju bara... (paus) Men vad gör du nu? Häller du barnens AD-droppar på min mat?
Jag: Så du ska slippa skörbjugg och raktis.



2 vitlöksklyftor
1 gul lök
3 dl hackad spenat (den djupfrysta duger utmärkt)
1 liten zucchini
1 avokado
ca 150 g gorgonzola (byt mot 1 dl riven parmesan om du inte gillar gorgonzola)
1 paket bacon (kan uteslutas)
1 citron

Stek baconet knaprigt på låg värme och låt rinna av på hushållspapper. Hacka löken fint, vitlöken finare och stek genomskinlig i lite olivolja. Tillsätt grovriven zucchini och spenat. Tärna gorgonzolan och låt smälta ner i spenatblandningen. Smaka av med salt, peppar och pressad citron. Tärna avokadon, rör ner och servera omedelbart med bacon och nykokt spaghetti.

9 comments:

Jessica said...

Du har ju just fått barn. Känns som om du har rätt att närma dig spisen oregelbundet.

annamaria said...

Vilket fantastiskt tips! Jag som glömmer dropparna till barnet...usch vuilket dålig Mor man är. Jag kan inte skylla på bebisfödsel nu tycker jag...hon har nu blivit hela 7 månader min lilla. De extra kilona är så svåra. Njut nu av din bebis och häll droppar på maten!

Henrik Lans said...

Vilken vacker bild! Och vilket lockande recept! Måste prova.

B och J said...

Vilket perfekt recept, kort, enkelt och lite oväntat. Det här kan mycket väl bli en ersättare till min eviga pasta med tomatsås.

Lotta Lundgren said...

Åh. Spisen och jag står varandra lika nära som vanligt. Det är datorn jag aldrig hinner pilla på. Och spenat i all ära, men ingenting kan ersätta spaghetti med tomatsås.

Finns det förresten någon som ger sina ungar AD-droppar?

Tack Henrik!

Världen är liten… said...

Later jattegott och riktigt enkelt, maste prova! Ett litet tips, for att spara pa disken, ar att tillaga bacon i mikron. Ta tallrik, lagg tva varv a hushallspapper i botten, bacon, ytterligare tva varv hushallspapper, och in i mikron mellan 2-4 minuter. Borja med 2 minuter och kor sedan i 30s intervaller for att fa den perfekta knaprigheten. Sparar pa disk och ar dessutom nyttigare da de mesta av fettet rinner av pa hushallspapperet.

Cecilia said...

Du är tillbaks! Och du har kategoriserat! Härliga, härliga hemmafru!

Anonymous said...

Fantastiskt vackert!

Lotta Lundgren said...

Ärs. Tack. Klart jag är tillbaka. Och jag har en hel arm ledig som jag kan laga mat med.