Wednesday, January 30, 2008

Marockansk lammfärsgryta

Det här receptet räcker till fyra personer och se nu för jösse namn till att ni verkligen är fyra vid bordet och inte moffar i er hela grytan på två personer och sedan får spendera resten av kvällen med att vanka fram och åter med överkroppen så sprickfärdig av mat att armarna står ut från bålen. Om ni bara är två eller tre vuxna ätare i hushållet då? Ja, då kanske detta är det perfekta tillfället att bjuda in minst en spännande främling att dela er måltid! Kanske hon grannen med alla katterna? Hon som har haft ett stort och mystiskt plåster på hakan i flera år? Vad döljer sig bakom detta plåster? Det har ni undrat i evigheter! Och när hon ber om en liten påfyllning till, tar du mod till dig och frågar.



400 g lammfärs
2 dl vitt vin
1 burk kikärter
3 vitlöksklyftor
1 tärning grönsaksbuljong (helst Biofood)
1/2 – 1 burk kokosmjölk
2 msk tahine eller jordnötssmör
2 kanelstänger
1 – 2 tsk kummin
1 – 2 tsk kardemumma (helst hela frön)
matlagningsyoghurt (10% fett)
flytande honung
koriander eller bladpersilja

Hacka vitlöksklyftorna fint (tror du jag är less på den här meningen så tror du rätt) och fräs i en skvätt olivolja. Tillsätt lammfärsen och sänk värmen. När färsen är genomstekt, tillsätt vin, väl avspolade kikärter, buljongtärning, tahine och kanelstänger. Stöt kardemumma och kummin i en mortel och tillsätt dem också. Smaka upp med salt och peppar, och kanske en knivsudd cayennepeppar. Låt grytan puttra utan lock tills vätskan kokat in. Tillsätt kokosmjölken och låt puttra ytterligare några minuter.

Rör ihop matlagningsyoghurt med flytande honung och snåla inte med den senare. Du kommer förstå min poäng när du äter den söta yoghurten med den kryddiga grytan. Servera med kokt ris och grovt hackad koriander eller blandpersilja. Enjoy!

13 comments:

Lotta Lundgren said...

Grytan blir både såsigare och vackrare än på bilden. Och den är verkligen väldigt god och värd att laga. Att den ser så enbarmligt trist ut här beror på att grytan jag plåtat (idag) i själva verket är söndagens rester.

Så svinigt kan det gå till inom matfotografi.

Polly said...

Låter supergott! Utom koriandern. Och faktiskt, jag är inte förtjust i persilja heller. Finns alternativ?

Sen undrar jag, vad blir skillnaden mellan att hacka och pressa vitlöken??

/Ditt Nya Fan

Lotta Lundgren said...

Mynta kanske? Fast ärligt talat kan man hoppa över det här med färska örter helt om man vill. De smakar ändå så lite så här års.

Vitlöken blir beskare i smaken om man pressar eller river på rivjärn än om man hackar. därför rekommenderar jag alltid att man finhackar istället.

Härligt med fans!

Solrosfrö said...

Nej men hallå! Hittade hit via Polly och jag kommer garanterat tillbaka till din härliga blogg!

Lotta Lundgren said...

Välkommen!

Karin said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Finhacka vitlök är väl OK, Jag tycker att alla mina recept börjar med att man steker en finhackad gul lök tills den har rätt konsistens ("smält").

Ibland grovhackar jag den på pin kiv :-)

Lotta Lundgren said...

Nu när jag vet att andra lider av liknande problem känns det genast bättre. Tillsamman fortsätter vi vårt finhackande. Vid skärbräda och tangentbord.

Finn said...

Hej! Jag tycker ej om lamm (enda köttet jag ej kan äta) men: 1) jag älskar marockanskt, 2) man måste prova allt 1 gång och jag har aldrig ätit lammfärs så jag provade på denna rätt! Och WOW va' gott! Vad hände?? Kombinationen smaker kanske gjorde att summan av delarna blev större än... Vad är det nu man säger? :) Mannen älskade också... Och barnen fick äta idag och ÄLSKADE! Jag var lite rädd för dottern är ej färsälskare (18 mån) men detta är verkligen en ny favvis. Vi vuxna åt med ris igår och barnen fick med whole wheat couscous idag. Gott. Tack! /Louise

Lotta Lundgren said...

Åh vad glad jag blir! Det här är en rätt som har utseendet emot sig och lätt kan missuppfattas när man läser receptet, men jag håller med dig – den är verkligen så god! Vad kul att du vågade prova och hoppas fler följer ditt exempel!

Finn said...

Köpte en burk tahini till denna rätt och idag fick barnen det på mackan. Bra alternativ till det amerikanska peanut butter and jelly sandwiches! Det gillades men pojken vill helst av allt bara mumsa salami.

Lotta Lundgren said...

Det är något med ungar och salami.

Unknown said...

God gryta, men lite trist i färgen och så saknar jag förslag på goda grönsaker att servera till. kanske hackade tomater, rödlök o färsk koriander..?