Tuesday, January 22, 2008

Grönsaker i hot, hot yoghurt

Åker in till stan. Stöter ihop med en av landets främsta formgivare/före detta arbetskamrat.
Hon: Åh! Jag tänkte på dig häromdagen!
Jag: Gjorde du?
Hon: Ja! Jag köpte sex stycken Tulip!
Jag: Tulip! Tulip? Tulip... (paus) Ah! Tulip bacon!
Hon: Bacon?
Jag: Haha, du gjorde en baconblomma? Fem paket bacon som man surrar ihop med lite snöre i ena ändan och har blompapper runt och ger bort när man går på fest! Ja, den presenten är alltid lika uppskattad! Ibland kompletterar jag med en bal toapapper som jag slår in i fint presentpapper och knyter rosett runt!
Hon: Nej. Tulip. Eero Saarinens stol. Designklassikern.



trevliga grönsaker t ex skärbönor, purjolök, broccoli, paprika
trevlig frukt t ex färsk ananas eller melon
flicknäve cachewnötter (naturella)
flicknäve gula russin
1/2 burk kokosmjölk
1 1/2 dl matlagningsyoghurt (10% fett)
3 vitlöksklyftor
1 rotknöl ingefära
2 – 4 torkade och stötta piri-piri
knappt 2 msk kycklingfond
jordnötsolja

Rosta nötterna i torr stekpanna. Skär frukten i bitar och ställ åt sidan. Skär grönsakerna i bitar och woka snabbt i jordnötsolja. Hacka vitlöken fint (ta gärna bort den gröna grodden i mitten av varje klyfta) och fräs i lite olja tillsammans med piri-pirin. Tillsätt kokosmjölk och kycklingfond. Låt puttra en stund. Skala, riv och pressa under tiden saften ur ingefäran (den torra fiberbollen kan du kasta bort).

Tillsätt yoghurten och smaka till sist upp med en liten skvätt färskpressad ingefära i taget – ingefäran ska anas men helst inte dominera för mycket. Vänd ner frukt och grönsaker i såsen, strö över nötter och russin och servera omedelbart med ris.

7 comments:

Jessica said...

Själv skulle jag ha tänkt tulpaner som i blommor, botaniskt betecknat. Man utgår från vad man har närmast i huvudet :).

lumumma said...

Va' gott det ser ut. :P

Lotta Lundgren said...

Det är liksom meningen.

Hannele på Hisingen said...

oj, piripiri

AL said...

Det här är den bästa tulip historien jag hört.

P.S. Jag gillar skarpt bloggen och att provlaga din mat. Äter dina barn verkligen så kryddstark mat? Eller taggar du upp de vuxnas portioner på tallriken?

Lotta Lundgren said...

Det var roligt att höra!

När vår ettåring äter min mat, så äter han den även om den är kryddstark. Men för säkerhets skull brukar jag röra ner en extra klick naturell yoghurt i just hans portion.

Vad man upplever som kryddstarkt är hemskt individuellt. Jag gillar när hettan känns, men inte när den slår ut alla andra smaker.

Johanna said...

Flicknäve är ett roligt ord. En flicknäve tulip kanske... För övrigt låter receptet mumma!