Monday, August 13, 2007

Indisk kycklinggryta med raita och spisbröd

Denna vecka firar Indien sin Självständighetsdag och det vill jag uppmärksamma med en kycklinggryta gjord efter recept från min finska favoritindier, Timo. Det här med att fira sin Självständighetsdag är väldigt fint. Alla borde ha koll på när ens personliga självständighet inträdde och högtidlighålla den dagen. Det här receptet räcker till ungefär 7 personer.



Kycklinggryta:
900 g kycklingfilé
2 burkar hela tomater
1 burk kokosmjölk
2 gula lökar
5 vitlöksklyftor
1 tärning grönsaksbuljong
3 msk Patak's Chicken Tikka Paste
2 msk spiskummin
4 piri-piri
1 kruka koriander

Raita:
5 dl grekisk yoghurt
1 gurka
4 tomater
1 msk torkad mynta
1 tsk socker
1/2 pressad lime

Spisbröd:
1/2 paket jäst
1/2 msk salt
1/2 msk socker
2 dl vatten (och när jag skriver fingervarmt så menar jag fesljummet)
grahamsmjöl

Börja med brödet: smula jästen i en bunke, på med salt och socker, rör tills jästen smälter, i med bara vattnet och så mycket grahamsmjöl du behöver för att få en fast deg. Knåda ett par minuter tills degen känns smidig och ställ att jäsa en halvtimme. Rulla grahamsdegen till små bollar och kavla ut till tunna, lätt mjölade rundlar. Grädda bröden som pannkakor i stekpanna på spisen. Värmen skall vara hög, men bränns bröden för mycket kan du sänka lite.

Fortsätt med raitan: skala, klyv, kärna ur och tärna gurkan fint. Kärna ur tomaterna, ta bort det gröna kvistfästet och tärna smått. Blanda med yoghurt, socker, lime och mynta och ställ svalt.

Hacka löken fint och vitlöken finare och svetta i olivolja. Tillsätt mycket fint hackad piri-piri, spiskummin, buljongtärning och Tikka-pastan. Låt fräsa en stund och tillsätt därefter de konserverade tomaterna (enklast är att mosa de hela tomaterna i handen innan du tillsätter dem). Låt koka ihop en stund och smakjustera eventuellt med salt, socker och pressad lime, citron eller balsamvinäger.

Sätt på riset. Vill du ha lite roligare ris kan du smälta en hönsbuljongtärning i lite het olja, ösa på några teskedar gurkmeja och blanda med det okokta riset innan du måttar upp vattnet.

Skär ner all kycklingfilé till grytbitsstorlek och stek snabbt i någon centimeter olja på högsta värme och tillsätt därefter grytan. Tillsätt kokosmjölken och låt allt koka upp. Servera med ris, raita, naanbröd och grovt hackad koriander.

11 comments:

Anton said...
This comment has been removed by the author.
Anton said...

Det här funkar säkert jättebra med friterad tofu också för att ersätta kycklingen (kanske tom mock-chicken funkar)! När jag tidigare gjort naan har jag slängt in de utkavlade bröna högst upp under ugnsgrillen på full flås, det har gjort att de sväller upp och blir mer riva-av-och-skopa-upp-grytan-vänliga. Dock verkar stekpannan väldigt bekvämt!

Bra recept, will do :)

Lotta Lundgren said...

Jag älskar tofu. Blomkål och potatis är ju annars väldigt indiskt. Bra tips med naan-bröden. När man steker blir de lite mer kompakta i strukturen. Och så kan man göra många. Vill man hålla dem varma och mjuka gör man en liten påse av alufolie och packar in.

Tobbe said...

Man kan också installera sin egen tandooriugn hemma i köket, som den här Schweiziske matgalningen. "When lit up, my tandoor is a beast. It sucks all air from the kitchen and spits enormous amount of foul smelling, intensely hot air up the hole."

Tack för en lysande matblogg! Sjyssta recept och bra skrivet! Har du händelsevis några recept innehållandes whiskey på lager?..

Lotta Lundgren said...

Tack snälla Tobbe. Whisky, nej. Men den 17 juni gjorde jag en väldigt god kycklinggryta med öl som jag varmt rekommenderar. Jag använder bara whisky när jag flamberar men det gör jag aldrig sedan jag flyttade till bostadsrätt.

Jessica said...

Första gången jag flamberade får bli den sista för en tid. Bor i bostadsrätt. Trodde att det skulle brinna lite lätt med en enkel blå låga sådär, men fan vad det brann!!

Jag älskar korma-curry, och så har jag en förkärlek för panchporan aloo (stekt potatis med fem kryddor).

Tobbe said...

Apropå min tidigare kommentar om whiskyrecept, så totade jag ihop min egen variant på för att göra av med älgen. Resultatet blev förvånansvärt bra trots ett skriande tomt skafferi...

Tobbe said...

Hmm, det blev nåt konstigt med länken där... "variant på älggryta med whisky" skulle det stå.

Swedish Research said...

Hej!

Jag uppdaterade vår huvudsida om gurkmeja med fler länkar till recept. Lade till ditt:
nyfikenvital.org/?q=node/147

Lycka till med bloggen!

Anonym said...

Menar du Patak's tikka masala paste? I min butik finns det ingen variant som bara heter tikka paste. Vad är det för skillnad?

Lotta Lundgren said...

Jag menar naturligtvis tikka marsala. Ursäkta.