Wednesday, March 12, 2008

Kycklingspecial: Kinesisk kycklinggryta med böngroddar och cashew

När jag var ung funderade jag mycket på döden, tiden, rymden och innebörden av ett oändligt universum. Nu för tiden undrar jag mycket över apparater som exempelvis den som förvandlar en hel kyckling till två bröstfiléer, två kycklingklubbor och en stor klatt överblivet kycklingskinn. Hur ser den ut? Hur fungerar den? Hur snabbt jobbar den? Finns den för hemmabruk och vad kostar den? Och kan man beställa en variant som tillåter en att själv utföra momentet då man drar bort skinnet från bröstfiléerna? (Det är nämligen mitt favoritögonblick inom matlagning; den sensuella segheten och det sköra lilla krasandet när skinnet släpper från köttet.) När jag var ung fick jag svårt att sova de nätter jag började tänka på vilket stort rum jordklotet harvar omkring i. Nu är det min skinnfria fryskyckling som håller mig vaken. Det är en högst tveksam utveckling. Men kycklingen kan jag i alla fall göra någonting åt. Kycklinggryta till exempel.



3 kycklingfiléer
5 vitlöksklyftor
liten näve cashewnötter
stor näve böngroddar, färska
minst två sorters torkad chili (piri-piri och cayenne t ex)
1 msk socker
ca 1 – 2 msk maizena
mörk kinesisk soya
aningen sesamolja

Eftersom det är snyggast med en klar grytbas, och kyckling - speciellt sådan som varit fryst – gärna släpper ifrån sig en massa partiklar som gör såsen grumlig, måste köttet först blancheras. Koka upp en kastrull med vatten. Skär kycklingen i grytbitar, kasta ner i det kokande vattnet, låt det bubbla några sekunder och slå bort vattnet genom ett durkslag.

Rosta nötterna i torr stekpanna. Skiva vitlöken fint. Slå en skvätt olja i en gryta eller kastrull och fräs vitlök och chili (mängd efter smak) en kort stund. Tillsätt kycklingen och så mycket vatten att kycklingen täcks till hälften. Tillsätt socker, en liten hutt sesamolja och så mycket soya att sältan känns lagom. Låt puttra någon minut och smaka av. Häll över lite av grytbasen i en kopp och vispa i maizenan. Tillsätt så mycket av maizenaredningen att grytan får lagom tjock konsistens.

Tillsätt böngroddarna, cashewnötterna, rör om och servera med ris och lättkokt broccoli.

Betyg: 4 av 5 som i mycket gott med tanke på den klena insatsen och de fula råvarorna, men inte fantastiskt.

3 comments:

Anonymous said...

Det där ser gott ut! borde jag prova.. ska bara bli klar med mina surdegar ;-)

Sanny och Helena said...

Det där verkar jättegott, det ska jag prova. Men sensuell seghet....njaä, där går nog min gastronomiska gräns hihihi

emma ::emmas designblogg:: said...

Tack så mycket för det här receptet! Väldigt enkelt att göra, och mina barn älskade det. (jodå, det gick ner hos mig också *s*) Kommer definitivt att bli en standardrätt här hemma.