Thursday, September 6, 2007

Krabbklor i rödcurry

Just nu kan man köpa krabbklor på Coop. Och då tycker jag att man gör det. Krabba är ju hemskt gott, speciellt när man slipper titta ner på allt det där stökiga joxet under ryggskölden. Lättlagat också. Det absolut enda som är svårt med den här eleganta rätten är att bestämma vad man skall använda för verktyg för att äta den. Kniv och gaffel eller sked? Pinnar eller fingrarna? Hammare och mejsel? Kom ihåg att duka med servetter. Låna gärna barnens haklappar.



1 paket krabbklor (6 – 8 stycken)
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 tärning fiskbuljong
3 dl torrt vitt vin
1 burk kokosmjölk
1 msk röd currypasta (finns på "exotiska" hyllan i din butik)
1 kruka koriander
2 lime

Hacka löken fint och vitlöken finare. Fräs i en skvätt olivolja tillsammans med rödcurryn och tillsätt därefter vin och buljongtärning. Låt sjuda en tio minuter tills alkoholen dunstat bort, tillsätt saften av de två limen och kokosmjölken. Låt koka upp och tillsätt krabbklorna. Låt allt bli varmt och servera genast med hackad koriander, ris eller nudlar.

6 comments:

E said...

Jag tycker dina foton är superbra. Man blir inspirerad!

Lotta Lundgren said...

Det var trevligt att höra. Min kamera är mycket liten och smetig av avocado.

Hannele på Hisingen said...

När krabbklor börjar söljas i tub... det finns det väl? Då skulle jag äta mer, gör sönder fingrarna.

Sött och sunt said...

Oooh...vilken underbar matblogg!! Fina bilder, fräsiga texter och finurlig mat: jag är helsåld!!

I´ll be back som han säger i filmen...

Anonymous said...

Det är superfina foton, men dessa krabbklor ger mig rysningar! Ser lite mordiskt ut. ;-) Härlig matblogg som alltid, kollar upp dig every day! Må så gott!

Lotta Lundgren said...
This comment has been removed by the author.