Wednesday, April 16, 2008

Grattis Coop Landala Torg!

Juryns motivering:
Trots fördelaktigt läge, lokal köpkraft, matintresserade kunder, medialt fokus på dagligvaruhandelns bristande etik och ständigt ökande konkurrens från förorternas stormarknader, väljer Coop Landala Torg att göra det absolut sämsta av situationen. Med närmast dödsföraktande djärvhet prövar man sina kunders tålamod med en oaptitlig miljö och ett sortiment så klent och ihåligt att det måste betraktas som en prestation att hitta matvaror många nog att fylla en kundkorg. Det är inte bara dumt. Det är djupt tragiskt. Och frågan är egentligen vem som i slutändan står som den största förloraren. De som tvingas handla där? Eller Coop Landala själv?


Foto: Karin Andersson

Det tävlande bidraget löd som följer:
"Jag nominerar Coop Konsum, Landala Torg, Göteborg. Varför handlar jag där? Kanske på grund av sunkiga grönsaker, det sorgliga utbudet à la 80-tal eller ouppackade varor längs de trånga gångarna? Den fantastiska oordningen, den fadda lukten eller personalens glåmiga ansikten? Det faktum att affären har mage att vara en av stans dyraste matvaruaffärer? Eller varför inte att det är mer regel än undantag att det inte finns exempelvis ägg, bananer eller mellanmjölk en vanlig tisdag? Nej. Den enda anledningen är den geografiska proximiteten, och jag suckar uppgivet när jag skriver detta. Flera gånger i veckan "tvingas" jag besöka denna gudsförgätna katastrof till mataffär som till råga på allt inte inser sina fatala brister, utan stoltserar helt ogenerat med dem och förlitar sig på kedjans hederliga rykte. Varje gång blir jag lika chockad."


Juryn passar på att gratulera Karin Andersson som vinner en gammal kokbok. Den kommer med posten.

11 comments:

Mi said...

Grattis Karin! :'D

Karin said...
This comment has been removed by the author.
Redaktör: crlhrv said...

Men det finns en charm med Coop i Landala. Morgan i kassan. Vi brukar åka dit (från Gamlestaden) bara för att vara nära honom för en stund.

Översättarhelena said...

I den affären har jag aldrig handlat, men nu måste jag nog gå dit på studiebesök i morgon när jag ändå har ärende i de krokarna!

erik fredrikson said...

grattis karin! nu blir man ju lite sugen på att åka till bästkusten o provhandla lite. kanske göra en variant på det däringa gamla matlagningsprogrammet med(hette han..?)janboris möller som åkte runt till olika kändisar o skulle laga en brakmiddag av det lilla som fanns i kylen hos dem just då. ibland gick det bra, ibland dåligt. undrar vad man skulle laga av fyra bruna bananer..?

ratatouille.blogg.se said...

Morgan är fin. Jag har hört kunder som väljer kön till hans kassa för att de gillar att handla av just honom. Han är en ljusglimt. Men jag visste inte att affären hade sunkat ner sig så (har inte varit där på ett par år).
Annah

B said...

jag blir också sugen att återbesöka konsum landala! bodde ett stenkast därifrån för några år sedan, morgan i kassan är halva nöjet, andra halvan är att gå omkring och skratta åt hur totalt värdelöst allting är...

Nemo said...

Heja Karin som gjort en briljant studie av något av det värsta i mataffärsväg.HP - kom tillbaka allt är förlåtet. Willy! Me love!

Jag bor på krypavstånd från Konsum och det är ett DDR-hål med fernissa. Isch..

Unknown said...

Det är möjligt att Coop Landala med sina affärsbiträden känns charmigt på nostalgiskt avstånd, men att ha det som en del av sin vardag är direkt nedslående. Sakernas tillstånd förbättras inte av den vemodiga dragspelsmusiken som möter en utanför ingången. Heja Ullmans!

Lotta K said...

Jag fick hemlängtan.

RuggigHund said...

Morgan for president! Det är han som förgyller hela Coop Landala!