Thursday, April 17, 2008

Borstj med fetacrème och pinje

Jag har ätit riktig borstj en gång och det var hemma hos en mustig ryss som hade lagat mat i över en veckas tid för min skull. Jag är övertygad om att han hade kokat sin borstj enligt konstens alla regler och att soppan var mycket god. Dessvärre åt jag så mycket den kvällen att jag fick minneslucka och hur soppan smakade minns jag faktiskt inte. Hoppas att jag kom ihåg att tacka för maten.



3 potatisar
3 rödbetor
1 liter grönsaksbuljong
1 gul lök
1 ekologisk citron
1 tumme ingefära
1 msk honung
rejäl bit krämig fetaost eller tjock skiva chèvre
skopa matlagningsyoghurt eller crème fraische
pinjenötter

Skala och tärna potatisen. Skala och riv rödbetorna fint. Tvätta citronen, raspa av det yttersta gula och pressa ur saften. Skala och riv ingefäran, pressa ur saften och kasta bort resten.

Skala, riv och fräs löken på låg värme i lite olivolja. Tillsätt några slevar buljong och låt potatisen koka med tills den är så mjuk att du kan mosa ner den mot kanten av kastrullen med gaffel. Tillsätt rödbetor och låt koka med en stund. Späd till önskad konsistens med buljong. Tillsätt citronzest, honung, ingefära och smaka av med citronsaft (och en skvätt hallonbalsamico om du skulle råka ha sådan hemma), salt och peppar.

Smula osten och rör ihop med matlagningsyoghurt eller crème fraische, och servera med soppan. Toppa med pinjenötter.

3 comments:

Firman said...

Den här soppan verkar fantastisk, liksom du. Men du måste sluta stava fel till creme fraiche nu faktiskt, jag står inte ut. Glad helg!

Lotta Lundgren said...

Haha! Okej, det här var sista gången. Puss!

SOFIA said...

Ska ha rysk fest snart o är ute efter det bästa Borstj-receptet. Hur många personer räcker det här receptet till?

MVH

Sofia