Monday, April 21, 2008

Fiskgratäng med vitt vin, persilja och parmesan

Och ut genom dörren till Gröndals Herrfrisering stiger så en nyfriserad man med vit käpp och ledarhund. Han har ett förnöjt leende på läpparna. Vidare har han iögonfallande höga och fluffiga lockar på hjässan, tjock, lätt infönad lugg, kortklippta sidor och lite generösare längder som smeker nacken baktill. Det är en oerhörd frisyr. Jag vet precis var jag sett den förut. Nämligen på Gröndals egen herrfrisör. Och nu, precis nu, stiger nämnde herrfrisör ut på gatan. Han tänder en cigarett och tittar efter sin kund. Där borta går en förbaskat fin frisyr, tänker han och stryker över sitt eget luftiga svall. Solen skiner. Och jag känner att en dag som denna behöver man inte konstra till det. Idag lutar jag mig tillbaka, låter verkligheten stå för krusidullerna och lagar en helt vanlig fiskgratäng.



700 g fiskfilé av icke utrotningshotad eller miljömördande sort
1 kg potatis
200 g parmesan
50 g smör
1/2 dl vetemjöl
1 – 2 dl vitt vin
1 kruka persilja
1 vitlöksklyftor
1/2 tärning grönsaksbuljong
några dl mjölk

Skala och koka potatisen mjuk i välsaltat vatten. Lägg ut fiskfiléerna över botten på en ugnsfast form. Finhacka vitlöken och låt den fräsa en stund i det smälta smöret. Sänk värmen, smula ner buljongtärningen och vispa i mjölet. Tillsätt vinet och fortsätt röra. När såsen tjocknat, tillsätt mjölk, lite i taget, tills du har en lagom krämig sås. Låt stå och bubbla tills all alkohol dunstat bort. Smaka av med salt och peppar och ta från värmen. Finhacka persiljan och rör ner. Häll såsen över fisken.

Pressa potatisen i potatispress. Riv osten grovt och rör ner. Späd med varm mjölk och rör till mjukt och fluffigt mos. Bred ut moset över gratängen. Har du inget roligare för dig – gör lite snygga mönster med en gaffel. Gratinera i ugn, ca 25 minuter på 175°C.

10 comments:

Jessica said...

visst har det blivit svårt att förhålla sig till vit fisk när man skriver recept?!
Jag letar efter en bra fiskgratängsrecept som inte är mesigt eller känns som frysdisk a la findus.

Lotta Lundgren said...

Då kan du prova det här. Med hoki eller så. Parmesan i moset gör hela skillnaden.

Jonas said...

Hej!

Stort tack för en bra blogg! Det här receptet ska jag prova inom kort.

Men jag vill också passa på att göra en efterlysning om nåt helt annat, hur gör man bäst (och enklast) riktigt god stekt potatis?

Lotta Lundgren said...

Om stekt potatis:

Till att börja med – använd alltid fast potatis och, om möjligt, god potatis.

Den som har bråttom förkokar potatisen så att den mjuknar något men är långt ifrån klar. Slå bort vattnet och skär potatisen i jämnstora tärningar. Bryn lite smör i en stekpanna, lägg i lite potatis åt gången och stek den gyllenbrun. Vänd potatisen försiktigt så att den inte går sönder. Salt och peppar.

Den som är lite ambitiösare råsteker. Skala och tärna potatisen mycket fint. Bryn lite smör i en stekpanna, lägg i lite tärnad potatis åt gången och stek på hög värme. När all potatis fått färg, sänk värmen och efterstek på låg värme tills potatisen mjuknat utan att helt förlorat spänsten. Salt och peppar.

Lina said...

Väldigt gott. Men otroligt blött, vad gör jag för fel måntro?

erik fredrikson said...

visst har han ett luftigt svall, den käre dan rohlén, kungen bland herrfrisörer, men röker han verkligen..? kan det vara så att du kryddar bloggen lite, lägger ut en liten rökridå..?

Unknown said...

Stekt potatis:
Om man har bråttom tärnar man väl den, eller skär den i mindre bitar, innan man kokar den. Låter den sedan rinna av ordentligt och ger den sedan en stekyta.

men om man verkligen sparar tid vete tusan. tar ju sin lilla stund att koka upp vatten och potatis.

Lotta Lundgren said...

Lina - du gör nog inget fel alls. Ibland blötar fisk till sig, speciellt sådan som varit fryst. Gör en lite tjockare sås nästa gång (om du ger receptet en ny chans vill säga).

Erik – jag både saltar och kryddar. För din skull. Fast den blinde och hans nya frisyr är fullkomligt sant.

Finn said...

Kull att prova på en ny gratäng. Jag har ett Jamie Oliver recept som jag alltid håller mig till men kommer nu lägga till denna till repetoaren. GOTT med parmesan i potatisen måste jag säga. Jag körde fryst fisk men låter den alltid ligga på hushållspapper ett bra tag innan jag använder så den rinner av sig.-Louise

Unknown said...

Det här receptet hittade jag genom bloggen Må gott, och det verkar riktigt smarrigt...så det här ska jag testa någon gång! Kram Gourmetmorsan