Wednesday, October 24, 2007

Zuppa minestrone med fetaost

Minestronesoppan utgör en av hörnstenarna i det italienska köket. Om du någonsin funderat på vad man utfodrade de romerska infanteriet med efter en lång dags knegande över stock och sten, så var det just en bytta rykande minestrone. Kanske kan du se det hela framför dig. Solen står lågt på en himmel som mörknat i öster. På ett grönskande fält köar ett större sällskap italienska farbröder i sandaler, kortbrallor och hjälmar med borstar på, framför en stor soppgryta. Det rasslar från svärd och harnesk. Soppsuget lyser ur rödkantade ögon. Det alla funderar på är vad soppan skall innehålla idag. Rotselleri? Bönor? Tärnat fiendekött? Med minestronen kan man aldrig veta säkert.



6 stora tomater
6 dl grönsaksbuljong (tärning och vatten)
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
1 liten citron
1 tsk honung eller socker
2 dl risioni-pasta
½ paket fetaost
färsk eller torkad basilika/oregano efter smak

Hacka löken fint och vitlöken finare. Fräs vitlöken i olivolja tills den fått aningen gyllene ton, tillsätt löken och fös runt en knapp minut. Tillsätt därefter tomat skuren i bitar utan det gröna stjälkfästet, buljong, pressad citron, honung och de torkade örterna (använder du färska örter tillsätter du dem strax innan du serverar). Låt sjuda på låg värme och smaka upp med salt och svartpeppar.

Koka pastan mjuk i en separat kastrull (kokar du pastan i soppan bränner den gärna fast i botten). Blanda ner den färdigkokta pastan i soppan. Sleva upp på tallrikar och toppa med smulad feta.

7 comments:

Jessica said...

Fiendekött?
Typ vi kokar han som ligger här med fjorton pilar överallt?

Cecilia said...

Det är såklart fetaosten som är minestronesoppans vän! Jag brukar nästan alltid slänga i lite ost i mina soppor men minestronen har blivit utan för att jag inte kommit på vad som passar till. Nu vet jag!

smul said...

jag tackar för ett recept för mig som ska försöka bli lite lättare. Det är svårt att inte bli enkelspårig. Som vanligt är din sida bäst för inspiration. Bättre än åhlens hyllmetrar med kokböcker. De skriver ju inget roligt alls!

Hannele på Hisingen said...

ost är svårt, för det blir lätt för salt.

Lotta Lundgren said...

Hannele har rätt. Feta Megval är mindre salt och bättre i konsistensen än övriga märken.

Cecilia said...

Nu är detta visserligen inte min matblogg, men när vi ändå är inne på temat ost i soppa måste jag bara tipsa om knepet att reda soppor med färskost. Morots, squash, potatis, whathaveyou... I'ts the shit.

Lotta Lundgren said...

Det är visst din matblogg! Tack snälla för tips!