Monday, September 1, 2008

Spicy revben med gingerbutter rice

Det händer ibland eller faktiskt ganska ofta att folk frågar mig hur det känns att ha en så väldigt snygg man som är bra på allt och dessutom yngre och uppriktigt sagt lite fräschare än vad jag själv är. Då brukar jag helt sanningsenligt svara att det känns precis såhär:



ca 15 tunna revben
1 lime
1 msk kinesisk soja
1/2 msk sesamolja
1 tsk socker
2 torkade och stötta piri-piri
4 dl råris
4 vitlöksklyftor
3 tummar ingefära
klick smör

Blanda i en kopp saften av limen, soja, sesamolja, socker och piri-piri. Rör tills sockret löst sig. Pensla spjällen med marinaden och lägg ut på plåt. Sätt ugnen på 200°C grillvärme. Pensla igen innan plåten åker in i nedre delen av ugnen och ytterligare några gånger under tillagningen. Ta ut efter ca 40 minuter eller när spjällen ser klara ut.

Hacka vitlöken fint och fräs försiktigt i en skvätt olivolja. Tillsätt okokt råris, stek under omrörning en minut och tillsätt därefter 6 dl vatten och 1/2 tsk salt. Lägg på ett lock och koka riset klart. Skala och riv under tiden ingefäran. Pressa ut saften med handen och kasta bort den torra fiberbollen. När riset kokat klart, rör ner smör och ingefärsjuice. Servera med grillade revben och en sallad eller ångkokta grönsaker.

10 comments:

emi guner said...

Amen herregud, hur känns det då att ha en jättesnygg, jätterolig, jättesmart tjej som dessutom lagar sådan där mat åt en?

varför är inte jag ert barn?
livet är så orättvist.

Lotta Lundgren said...

Ja, hur känns det egentligen? Det får den som vet svara på.

Jag vill gärna ha ett vuxet barn. Speciellt när det ingår så fina barnbarn.

WhoCutTheCheeze said...

Jädra fina bilder du tar.. Hinner inte maten kallna innan du fotat klart. Måste nog prova detta, påminner mig om Dado på söder om man äter med ögonen.

Lotta Lundgren said...

Jag är ohyggligt snabb. Kall mat är resursslöseri. Och jag måste säga att dina bilder är jättefina de med.

Du har säkert redan läst det här http://gradvall.se/artiklar.asp?entry_id=395

Men kanske har någon annan av er missat?

WhoCutTheCheeze said...

Hehe, tackar :) Tyvärr här jag nog inte lika snabb med fotandet, vilket ibland framkallar ironiska kommentarer om hur gott det är med ljummen mat..

Jag hade inte läst den artikeln, kul iaf, måste nog lägga in den på bloggen.

Malinka said...

Vi pressar ingefäran i vitlökspressen – skiiitbra!

Lotta Lundgren said...

Allvarligt? Hela bitar? Du måste ha otroligt starka händer. Otroligt starka. Jag blir alldeles orolig när jag tänker på det.

Anonymous said...

ingefärsjuice måste ju vara precis lika vackert som glödkaka när det gäller svenska ord.

Ingerfärsjuice med cocosmjölk gör mig helt sjuk, det är ditt fel om jag sjukskriver mig!

e said...

Det där riset måste jag övertyga mannen om att laga till mig. Revbenen verkar inte så dåliga de heller.
PS Du har en nominering hos mig.

Tove said...

Åh vilka smarriga revbenspjäll. Känns något som jag; ensam mamma, dålig på vardagsmat, gillar god mat = behöver fler bra smarriga vardagsrecept, skall prova! Tack.
Ang Alex James. Kan rekommendera hans biografi, helst på engelska. "A bit of a Blur" låter så mycket bättre än "Inget annat sätt : blur, britpop och jag"