Monday, September 8, 2008

Kycklingdaal med blodgrape, kardemumma och morotssallad

Föreståndaren är tidig idag. Han skjuter igen dörren bakom sig utan att tända i taket och lyssnar till frysarnas hummande. Låter armarna hänga tunga och slappa medan han letar efter den röda punkten inom sig. Gnistan. Hittar den. Koncentrerar sig och låter den växa till bultande vansinne. Det första slaget träffar i en trave grapefrukt. Tungt och hårt. Fortsätter slå. Grapefrukt, apelsiner, gröna druvor. Krossa, mosa. Plommon, nektariner, äpplen. Armarna trötta nu. Clementiner, citroner, päron. Stillnar. Andas. Ett litet leende när han plockar upp frukt som rasat ner på golvet och lägger tillbaka. Om mindre än två timmar kommer de första kunderna. Välkommen till Coop Gröndal.



Daal:
2 kycklingfiléer (kan uteslutas)
3 dl torkade gula linser
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
1 burk kokosmjölk
1 msk kardemummakärnor
1/2 msk gurkmeja
1 tärning grönsaksbuljong
1 tsk honung
1 blodgrape

Morotssallad:
3 morötter (gärna olikfärgade)
1 msk olivolja
1/2 citron
1/2 tsk kanel, malen
1 tsk socker eller flytande honung

Rosta kardemumman i torr stekpanna tills det ryker lite om den. Stöt i mortel eller kör i kaffekvarnen. Skala och klyfta löken. Hacka vitlöken fint. Ansa kycklingfiléerna och skär ner i mindre bitar. Koka linserna i generöst med vatten exakt 9 minuter och slå därefter bort kokvattnet genom en sil. Skär bort skal och allt det bittra vita från grapen och skär därefter ut fina klyftor (lite spill får du räkna med).

Slå lite olja i en stekpanna, bryn kycklingbitarna på alla sidor, ta från värmen och ställ åt sidan. Ta fram en gryta och fräs löken i lite olivolja och på medelvärme, ca 5 minuter. Tillsätt vitlöken och fräs någon minut. Tillsätt kokosmjölk, kardemumma, gurkmeja, grönsaksbuljong, honung och linserna. Låt puttra ihop och smaka av med salt, aningen peppar och kanske några droppar citronjuice. Tillsätt kycklingen och låt puttra med en minut eller två innan servering.

Skala och riv morötterna fint eller gör långa remsor med potatisskalare. Rör ut honungen i pressad citron, tillsätt kanel och vispa ihop med olivoljan.

Servera grytan med salladen och den klyftade blodgrapen.

15 comments:

maria said...

åh, du är så härlig och bra! varje gång jag åker förbi coop gröndal funderar jag på om jag skall våga mig in. varje gång kommer jag fram till en nekande slutsats; jag vågar inte...!

Annette said...

Ah, vilken dramatik! Du borde skriva deckare, brutalt roliga deckare om matbrott.

Man kanske skulle ta och vallfärda till Coop Gröndal på nästa Sverigesemester...

Lotta Lundgren said...

Haha. Ja kom hit och förfasas! Jag håller er i handen.

Bittan said...

Men flugorna trivs där i alla fall!

Lotta Lundgren said...

Det är flugorna ensamma om.

Anna said...

I could die for less. Och den där lammgrytan alltså... jag har aldrig sett mina kompisar slicka benmärg på det där sättet.

Lotta Lundgren said...

Lammgrytan är något av det godaste jag gjort. Heja dig som vågade testa!

Lotta Lundgren said...

Och så vill jag tillägga att den här kycklinggrytan är någonting utöver det vanliga, förutsatt att man gillar linser. Jättegoda smaker och väldigt enkelt att göra. Prova den.

Unknown said...

Din inledning var så sjukt rolig! Befinner mej på biblioteket, så jag fick försöka hålla inne ett frustande gapskratt!

Oskar said...

Hahahaaaaaa!

För övrigt anser jag att "slicka benmärg" är ett mycket suggestivt uttryck.

Ellamamman said...

Burr, och jag som precis skrivit kontrakt på en ny lgh i Gröndal. Undrar om Coop Gröndal kan vara en anledning till att dra sig ur?

Ellamamman said...

...jag menar LEGITIM anledning... Coop i sig är ett skäl så gott som något...

Lotta Lundgren said...

Kära Ellamamma. Jag håller på med en namninsamling mot Coop Gröndal. Flytta hit och skriv på istället.

Åsa Gbg said...

Undrar om föreståndaren är släkt med föreståndaren Coop Eriksberg i Göteborg??
Skrattar alltid gott när jag läser din blogg!

P. said...

Jag hittade inga gula linser så det blev röda. Men ja, fantastiskt gott! Och då ska tilläggas att jag inte haft ett gott öga till linser sen jag för femton år besökte en Hare Krishna-restaurang och med total smaklös sörja i munhålan så att säga avskräcktes. Tack för receptet!