Wednesday, July 2, 2008

Crispy fiskgratäng med palsternackssås

Tanken med det här receptet var att man skulle slungas fram och tillbaka mellan känslan att äta fisk och känslan av att äta chips. Med facit i hand måste jag erkänna att resultatet snarare blev vad man i dagligt tal benämner som "fiskgratäng".



ca 600 g fiskfilé, t ex hajmal, kolja eller hoki
12 medelstora färskpotatisar
2 palsternackor
2 1/2 dl matlagningsgrädde (15% fett)
1 dl mjölk
1 ägg
1 kruka dill
1/2 citron, ekologisk

Lägg fiskfiléerna i botten på en ugnsfast form. Koka potatis och palsternacka mjuka. Mixa palsternackan till slät puré med lite av grädden. Blanda med resten av grädden, mjölken, det yttersta fint rivna skalet av citronen, finhackad dill, ägget, salt och peppar. Slå såsen över fickfiléerna. Pressa över potatisen med en potatispress. In i ugnen på 200°C, ca 30 minuter. Ack, hälsans kök!

5 comments:

Jessica said...

Får jag fråga hur det går med återhämtningen efter leveroperationen, helt normalt igen nu eller lite lågtakt sådär?

Lotta Lundgren said...

Tackar som frågar. Jag är nära nog återställd. Nu ska jag ägna sommaren åt att äta mig tillbaka till min vanliga kroppsform bara. Det ska bli underbart. Jag ska ta dubbelt av allt.

Jessica said...

Bra tanke när man nu fått aptiten tillbaka :)

ulis said...

"Matlagningsgrädde"? Nu tänker jag smak här, inget annat. Såklart.

Vi måste prata.

Lotta Lundgren said...

Haha! Jaja, ta vilken grädde du vill!