Wednesday, June 20, 2007

Moussaka

Kan du steka köttfärs? Kan du skiva en aubergine? Kan du borsta en potatis? Kan du tänka dig att ligga på soffan och stirra en och en halv timme medan maten står och bubblar i ugnen? Då kan du göra moussaka.



1 spänstig aubergine
1 paket nötfärs
2 stora färskpotatisar
2 tomater
1 paket Kelda ostsås (om du inte vill göra egen)
1 ägg
1 tetra krossad tomat
4 vitlöksklyftor
1 ruska bladpersilja

Skiva upp auberginen så tunt du kan och sprid ut över en stor bricka. Strö lite salt över skivorna, vänd och gör likadant på andra sidan.

Hacka vitlöken fint och fräs i olivolja. Tillsätt nötfärsen, sänk värmen och stek klart. Tillsätt krossad tomat och smaka upp med salt och peppar.

Skrubba och koka potatisarna nästan klara. Låt svalna och skiva fint. Skiva även tomaterna och hacka persiljan.

Varva aubergine, köttfärssås, potatis, tomat och persilja i en form. Blanda ostsåsen med det uppvispade ägget och toppa anrättningen. Laga klart i ugnen på 225°C, en till en och en halv timme.

11 comments:

smul said...

åh jag har glömt moussaka, att det är hur gott som helst. Tack för påminnelsen och receptet.

Oskar said...

Så gott så gott. Har beskrivit upplevelsen på min blogg.

Lotta Lundgren said...

Raringar. Tack. Jag blir så glad. Om ni vill äta den godaste moussakan jag vet så får ni bege er till restaurang Espiria på St Paulsgatan, ett folklig och fullsatt etablissemang i mina kvarter. Där ligger ostsåsen överst i ett flera centimeter högt, fluffigt lager med gyllenbruna toppar. Jag har försökt fråga dom hur de gör för att få den att bli sådär spänstig, men si, då blir de jovialiska grekerna alldeles smala om munnen och muttrar om kockens hemliga hemligheter.

Anna said...

Hej! Jag vill verkligen gifta mig med dig på stört! Ett problem är dock att min vanligtvis rätt mat-ointresserade pojkvän, efter att ha läst över axeln, också vill det. Han har t.o.m. mumlat något om att han är beredd att gå klädd som den av de sju dvärgarna som du föredrar. Gud vad gott allt verkar som du lagar! Och jag har längtat efter thailänds biffsallad så länge nu.

Kinna Jonsson said...

Vad kul du skriver!!! Jag läste flera inlägg och leendet lekte i mungipan.

Aradil said...

Har aldrig testat att laga moussaka - har fått för mig att det ska vara så himla omständigt. Det här receptet var ju däremot inte särskilt omständigt alls, så det får jag absolut ta och testa!

Karin said...

Vilken totalt underbar blogg! bara namnet gör det värt ett komma tillbaka. Jag länkar gärna till din blogg från min :)
Keep it up!
Kram Karin

Lotta Lundgren said...

Jag har sagt det förut och jag säger det igen:
Det mest fantastiska med den här gamla bloggen är dess underbart fina läsekrets. Tack.

Milkyleaks said...

Första besöket någonsin på din blogg. Tror jag kommer tillbaka =) Vackra bilder, roliga texter och begripliga recept.

Hannele på Hisingen said...

Aubergine är svårt... att både skiva och få spännande konsistens.

Camilla said...

jag läste detta och så lät jag det gå ett par dagar, sen skulle jag laga till det, då från huvudet.
Det blev en låda, typ en sån där matidé-låda från 70-talet.

Jag gjorde typ allt fel såg jag när jag slutligen återkom hit. Så här gjorde jag
skivade zuccini stekte på och kryddade
skivade potatis kokade en stund
skivade lök stekte på
stekte köttfärs och kryddade som "vanligt".
varvade allt i en låda, hällde på grädde och la på folie, in i ugnen i 175 grader.
Gott blev det! Men kanske inte moussaka då rå.
Tack för inspirationen i alla fall! Om än det blev en tummetott :-)