Monday, June 16, 2008

Fluffiga fiskpuddingar med citron och pepparrot

Städar köket och hittar en sorts bakform: sex jättemuffinsformar sammanfogade i ett rektangulärt stycke sladdrigt gummi. Tänker att jag vid köptillfället måste trott att det innerst inne bor en jättemuffins-bagare och jättemuffinsätare i mig. Att jag, yr av begär efter bakform, måste ha förträngt att jättemuffins inte utan anledning kallas för moderkakor eftersom de enda som klarar av att konsumera en hel jättemuffin, är kvinnor som nyligen gått igenom en utdragen och ansträngande förlossning. Det jag uppskattar mest hos denna bakform är de tre svårtydda symbolerna som visar vad man inte bör använda den till. Den första visar en pilkande man. Den andra en gammeldags snusdosa. Den tredje en smörkniv. Jag tolkar det som att jag varken bör pilka, snusa eller smöra brödskivor eller annat samtidigt som jag använder formen. Och det måste ju gå om jag lägger manken till.




300 – 400 g vitfisk, t ex hajmal eller hoki
1 purjolök
1 ägg
2 1/2 dl matlagningsgrädde (15% fett)

Till servering:
färskpotatis
gräddfil
nyriven pepparrot
citronklyftor
sallad

Ansa purjolöken, skär i ett par tre bitar och koka mjuk i vatten, ca 5 minuter. Skär ner fiskfiléerna i mindre bitar. Mixa purjolök, fiskkött och grädde till helt slät smet. Vispa i ägget. Salta och peppra. Skeda upp i stora muffinsformar. Grädda i ugn, ca 25 minuter på 180°C. Servera med tillbehören.

12 comments:

Frk Fleggman said...

Moderkakor - fy f-n va bra! Och gott recept där, har en fiskbulleälskande unge hemma.

Unknown said...

Går det bra med vanliga pappersformar måntro?

Har i ett skåp i köket kvar muffinsformar som det sitter en prislapp från Metro på, från tiden då Metro var en alldeles egen kedja. Kanske kan få användning för dem nu? En sisodär 200 fiskmuffins.

Lotta Lundgren said...

Tomasr – det går jättebra! Haha.

Marie said...

Fiskpudding brukar jag aldrig känna mig sugen på, men när jag läste ditt recept så blev jag det.

Lotta Lundgren said...

Dom var verkligen goda. Lätta och just fluffiga, fina rena smaker. Man skulle kanske kunna ha lagt till någon smak på själva fiskpuddingen, dill eller rivet citronskal – nu var det tillbehören som smakade mest – men jag tycker att det blev bra såhär också.

Tina said...

åh, jag vet i alla fall vad jag kommer att använda min muffinsform till nästa gång, tack för tipset!

generell said...

hahaha jag avskyr matlagning och är inte speciellt förtjust i mat heller men du är ju så sjukt rolig att man läser med förtjusning ändå!

Ellmania said...

Kul användningsområde för de där i övrigt oanvändbara silikon-formarna. Det ska jag prova! Tack för underhållande läsning /Emmie

Lotta Lundgren said...

Puss på er. Och nu...

VIKTIGT MEDDELANDE TILL ALLA LÄSARE:
Symbolen med den lilla pilkande gubben är tydligen inte alls en pilkande gubbe utan en eldsflamma, har man upplyst mig om. Det är klart mer likt en pilkande gubbe, men det är det alltså inte.

På något sätt känns detta lite tråkigt.

Vad gäller snusdosan så har jag tagit mig en ny titt och känner nu att symbolen påminner ännu mer om en burk surströmming.

Anonymous said...

mmm nypilkad färsk fisk som man röker... *drägglar*

Unknown said...

Goda med ett tillskott av dill gentemot receptet.
Jekla mättande, två vid bordet åt upp drygt hälften.

Samt - pappformar ingen hit. Skrev kanske fel ovan, det var bullformar jag hade. Från typ 1985. De blev båtformade fiskbullar och en del vätska smet ut på plåten.

Undrar förresten hur mycket ointressantare för ögat denna rätt skulle bli om man hällde ned all smet i en stor form och gräddade som, ja, en sockerkaka!

Lotta Lundgren said...

Ja, räfflade formar är kanske inte så himla lämpliga. Men vad roligt att du tycket att de var goda!

Klart man kan hälla i form och gratinera som en vanlig fiskpudding. Småformarna är ju bara för att det är kul. Och lite snyggt. Kanske får man då lägga till några minuter på tiden i ugnen.