Monday, May 19, 2008

Sjukhusspecial: Vegogryta med gröna bönor

”Du har varit feberfri i två dygn, sänkan är på väg ner och de andra patienterna har lessnat på ljudet från din juicepress, så vi skickar hem dig idag.” Det tar en kvart att plocka ihop kläder, parfymerade kroppskrämer, böcker, fruktarrangemang och allt annat som dräller över sal 15, enkom för att påminna om att du är du och inte ett personnummer med postoperativa symptom. In i det sista är du rädd att vitrockarna ska ändra sig, men när hissdörrarna går igen vågar du äntligen tro att du faktiskt är utskriven. Frågan är bara vad Carin Götblads leende gör i ditt ansikte. Så här brukar du inte se ut när du är glad, det är du säker på. Sen förstår du. Det är inte din övre tandrad som vuxit. Det är ditt ansikte som krympt.



1 port:
4 potatisar
2 dl djupfrysta gröna bönor
2 dl djupfryst grönsaksmix (ärter, majs, morötter)
1 dl passerad tomat
1 dl vatten

Koka och varmhåll potatisen enligt sjukhusköksmetoden (beskriven i tidigare recept). Koka bönorna i osaltat vatten tills färgen bleknat avsevärt. Blanda grönsaksmix, passerad tomat och vatten i en kastrull och låt puttra under lock på god värme, 45 minuter eller mer. Smaka av med salt och allkrydda. Servera med potatis och bönorna.

13 comments:

Jennie said...

I gar nar jag gick till min matafar sa mottes jag av ett berg mogna fina roda tomater. Da tankte jag pa dig... hoppades att du made lite battre nu. Sen kopte jag ett stort lass tomater och gick hem och bakade dem i ugnen enligt ditt recept.

/Jen

Jessica said...

Hem och göd upp dig igen, om än lååångsamt.

Filippa said...

Välkommen hem ! Vi ser fram emot mer inspirerande recept, även om sjukhusmaten varit rolig !

Carin said...

Du är så fantastiskt bra att jag blir alldeles tårögd. Oftast av skratt. Ibland av pur och missklädsam avund. Inläggen från din sjukhusvistelse är helt och hållet obetalbara.

Grattis till utskrivningen och hoppas din lever låter dig laga mat ifred nu. Välkommen tillbaka!

erik fredrikson said...

Skönt att ha dig tillbaks! Hörde att du skulle köra lite önskningar och då måste jag efterlysa nåt roligt man kan göra med Polenta, denne gigant bland...ja vad är det..? Jag tycker alltid det ser så fint ut i affären(spec Saltå Kvarns) men sen kommer jag hem o..ja det blir inte så himla spännande alltid. Så vad tycker du, och kom inte dragandes med den däringa äckliga gröten som man försöker truga i barnen ibland. Polenta är bra att börja med efter en tid på sjukan(har jag hört!)

Lox said...

Hysteriskt kul! Jag kiknar av skratt samtidigt som jag lider med dig.

Nu ska ge mig ut på jakt efter lite beska klumpar... .

Anonymous said...

Får man önska precis vad man vill? sin absoluta favvorätt?

Tror du att om inget går snett att du kunde göra något med potatismos?

Jag som äter low-carb diet skulle så gärna få något extra gott att ha på min "ätar-dag".

Lotta Lundgren said...

Jag ÄLSKAR potatismos. Den rätten är kärleken självt.
Låt mig fundera på potatismos.

Erik – du gör det svårt för mig! Jag har försökt att förstå polenta i flera år. Jag kommer inte framåt. Det vettigaste man kan göra med den är att använda grynen okokta i panering som här http://familjenbra.blogspot.com/2007/12/grnsaksnudlar-i-limess-och-knapriga.html

I övrigt vet jag bara inte. Det där att göra gröt på polentan, hälla den i form och låta stelna i ugn för att slutligen skära i bitar och grilla i grillpanna – är så dumt och jobbigt och ohärligt att jag blir illamående.

Anonymous said...

Får jag fortsätta att önska?

Jag hade hemskt gärna provat något med lite (fjäll-)röding och om vi nu ändå är i norra sverige kanske några glödkakor?

Jag kan fortsätta i all evighet, jag lovar att jag kan komma med fler förslag än vad du orkar laga :-)

Men när du lagar något extra gott så lovar jag att jag ska prova det här nere i skåne!

Lotta Lundgren said...

Glödkakor. Finns det överhuvudtaget ett vackrare ord i svenska språket? Min antibiotika får allt att smaka plåt, men glödkakor kan det väl ändå inte ha ihjäl?

Vi håller på att äta ur frysen – en väldigt underbar vän har lagat sju middagar och fryst in i lådor. Det är så kärleksfullt och omtänksamt att man blir knäsvag. Vi ska äta upp hans mat. Sedan ska jag sakta börja hasa i riktning mot spisen.

Unknown said...

Hej! Jag hoppas att du blir vila ordentligt nu och att du blir frisk snart! Om jag får önska en rätt så blir det falafel, det är så gott tycker jag!
Allt gott!

christina said...

Hej tappra du.

kan man önska sig en kokbok med klimatneutral mat?
Då kan du både göra mig glad, rädda världen och tjäna en hacka.
Hör av dig till mig när du är klar, jag råkar jobba på Sveriges mest framgångsrika bokhandel på nätet ;-)

Tack för att du alltid gör mig så glad och får snålvattnet att rinna.

Lotta Lundgren said...

Hej Christina.

Jag är övertygad om att den där boken skrivs i detta nu. Inte av mig, men av någon annan. Att äta klimatsmart är svårt. Dagligvaruhandeln har försökt få fram en märkning i snart ett år, men verkar ännu inte ha kommit överens om vilka kriterier som ska gälla.

Det absolut enklaste man kan göra är att ta adjö av allt nötkött, och i synnerhet av alla styckningsdetaljer av typer oxfilé, entrecôte, ryggbiff och rostbiff.

Gris ska man helst inte heller äta även om grisen är långt bättre än kossan. Fläskfilé bör man i alla lägen undvika (och det borde inte vara så svårt – det är ju en högst ointressant och intetsägande bit av av djuret).

När vi äter kött så äter vi lamm och kyckling.

Min egen filosofi kring klimatsmart ätande är att försöka göra någonting roligt på väldigt enkla råvaror med hjälp av kryddor och smaksättare.

Så mycket längre har jag väl egentligen inte kommit men precis som alla andra är det här någonting jag funderar mycket över.