Thursday, August 28, 2008

Långkokt lamm med kanel och kardemumma

Varje gång jag ska till att koka lamm funderar jag över hur det kommer sig att lammkött är så fett. Hur kan det komma sig? Tar lammet dubbla wienerbröd till trefikat? Brukar lammet ta bilen till Godisladan om fredagarna? Hoppar lammet över frukosten för att istället gå upp mitt i natten och klämma en hel potatisgratäng stående vid diskbänken? Nej, nej och åter nej. Lammet hoppsar omkring i sin hage och äter vegetariskt. Långsamma kolhydrater. Gräs. Ändå lägger lammet på sig. Det är bara orättvist. Speciellt som vissa speciellt framavlade svin kan äta hur mycket som helst utan att öka ett hekto.



2 kg lammbog
1 burk körsbärstomater, helst Mutti + 2 burkar vatten
1 stor gul lök
4 vitlöksklyftor
1 stor kanelstång
1 msk spiskummin
1/2 msk kardemummakärnor
2 msk viltfond
1 tsk honung
knivsudd cayennepeppar
1 tetra (380 g) stora vita bönor (kan uteslutas)

Putsa bort så mycket fett från köttet som möjligt. Koka upp vatten i en gryta. Lägg i köttet och låt koka några minuter. Ta upp köttet, slå bort kokvattnet, torka ur grytan och lägg tillbaka köttet igen. Hacka löken, skala och skiva vitlöken, rosta kardemummakärnorna i torr panna tills de doftar något och stöt i mortel. Blanda alla ingredienser utom bönorna i en stor gryta, sätt ugnen på 125°C och in med grytan och på med locket. Låt stå en tre timmar. Ta ut, tillsätt avspolade bönor och smaka upp med salt och peppar. Låt puttra ytterligare en stund, ta ut och servera med eller utan bulgur, hoummus, citronlyftor och färsk persilja.

13 comments:

Anna said...

Kanske en dum fråga, men menar du lammbog i hel bit eller uppstyckad i behändiga små lammstycken?

dewdropia said...

Jag har aldrig ätit lamm, men smakerna i grytan låter jättegoda.. :)

Madlen said...
This comment has been removed by the author.
Madlen said...

Nej men, nu kan jag inte hålla i mig längre: tyska som jag är läser jag det hela så att man ska ha i grytan "1 burk körsbärstomater, (men) helst mamma"! - Så grym är du nog inte, men ärligt sagt så har jag i affärerna aldrig lagt märke till ett varumärke "Mutti"!? Var finns det? Du verkar ju dessutom föredra det, så kanske jag vill pröva med "mamma";) iaf ...

Lotta Lundgren said...

Anna – jag tar den lammbog jag kan hitta. Den de sålde på T-Jarlen häromdagen var skuren i ojämnt stora bitar.

Madlen – Mutti brukar finnas på Hemköp och i VI-butikerna. Deras körsbärstomater på burk är bland det absolut bästa du kan köpa inom konserverad tomat. Man kan inte ersätta med mamma, men med 300 färska körsbärstomater.

Lotta Lundgren said...

300 GRAM färska körsbärstomater. Ursäkta.

Anonymous said...

nämen, vad f-n, nu har jag ju ungefär 270 färska körsbärstomater över som jag inte behöver. Hade det behövt bli så här?

Anonymous said...

:-)

Madlen said...

Tack!! :)

hugan said...

hihi jag skrattar så gott åt dina lustiga historier innan recepten kommer!Låter gott gör det i vilket fall som helst!

Kocken said...

Du är så rolig och aptitretande.

Anna said...

Är det inte ironiskt, så säg. Jag har letat inspiration till söndagens långkok i form av lammgryta i en timme nu. Vill antingen få till en nordafrikansk touch med frukt och nötter eller italiensk touch med bönor. Såklart hamnar jag till slut här och hittar det ultimata receptet (tror jag). Yey!

Lotta Lundgren said...

Haha. Puss.